Skip to main content

Upplösningsoberoende

11/14/2006 -
579
Ja, vad för annat ord kan man använda? Men nästa version av Mac OS X ska ha ett gränssnitt som likt Windows är upplösningsoberoende. Så oavsett vilken upplösning du har på din skärm så kan ditt gränssnitt vara stort eller litet, allt efter smak. Detta blir ju relevant först när vi får riktigt högupplösta skärmar uppåt en 200 DPI.
Detta har ju en rätt stor effekt på ikonerna, som i dagsläget har en originalstorlek på 128x128 pixlar. Windows Vista tog i och satte en originalstorlek på 256x256 pixlar medan nästa version av OSX - Leopard - kommer ha en originalstorlek på 512x512. Låte rnästan som en löjlig pixeltävling,men faktum är att originalstorleken måste upp om vi ska kunna visa högupplösta ikoner i "normal" storlek på en 200 DPI skärm.
Men detta har ju en hel del följder för oss som faktiskt sitter och pillar med ikoner. Man vill ju följa med i utvecklingen förstås så jag har som jag sade tidigare suttit och renderat ut nya versioner av en hel del ikoner. Ovan ser ni en ikon i den nya storleken till exempel. Det är knappt att man kan kalla det ikoner längre i den här storleken. Jag har ju turen att många av de ikoner jag gör gör jag i ett 3D-program, så att rendera ut en större version är enkelt. En del andra gör jag i Illustrator och samma gäller ju där förstås.
Men en del är gjorda i PhotoShop och dom blir bra mycket svårare att få ut i en större version, men jag kanske gör om den i ett pixeloberoende program.
Mer i Ikoner
Text i ikoner
2D till 3D samt konturer
Raytracing
Upplsningsoberoende
Ikoner r skojigt
S skapas sandmannets ikoner
Mer i Webblog
Modellbygge
Datorproblem
Trasig dator
Upplsningsoberoende
MacWorld r hr
Trtt och risig
Tio sidor