Jag har skrivit om den här boken förut, men här är en lite mer djupgående text om spelen, boken och ambitionen. Mycket av den här texten publicerades även i min Macworld-artikel om boken.
1993 släppte den lilla spelutvecklaren Cyan ett spel som hette Myst som startade en serie med pusseläventyr som kom att bli en av de bäst säljande i spelhistorien. Myst särskiljde sig från andra spel på den tiden genom att vara lite intelligentare, där du vann om du var smart nog att lösa mysterierna och pusslen i spelet, inte för att du dödade fjorton bossar på lika många banor.
Myst är ett väldigt enkelt spel med en väldigt komplicerad grund. Spelaren kommer vidare i spelet genom att lösa gåtor och pussel, och det gör man genom att, via speciella böcker, ta sig till olika världar (kallas "Ages" i spelet) och få ledtrådar. Du spelar i förstaperson och du möter i stort sett inte en enda annan karaktär i hela spelet förutom två bröder som är fångade i varsin bok samt deras far, Atrus, som du möter i slutet av spelet och som är skaparen av alla dessa världar.
Spelet består av bilder som du klickar på för att gå vidare åt olika håll och man kan inte dö och det finns ingen att döda.. Jag var en av dom som blev totalt biten av spelet och har spelat alla spelen flera gånger. Förutom fem spel i serien har det även kommit ut tre stycken böcker som berättar om bakgrundshistorien, och sen finns det en förvånansvärt levande community på nätet som fortsätter spela och uppleva de underbara världar som finns i spelen.
Spelet består av bilder som du klickar på för att gå vidare åt olika håll och man kan inte dö och det finns ingen att döda.. Jag var en av dom som blev totalt biten av spelet och har spelat alla spelen flera gånger. Förutom fem spel i serien har det även kommit ut tre stycken böcker som berättar om bakgrundshistorien, och sen finns det en förvånansvärt levande community på nätet som fortsätter spela och uppleva de underbara världar som finns i spelen.
En sak som särskiljer Myst från andra spel, förutom själva stilen, är att man måste föra anteckningar på alla ledtrådar, mönster och symboler man hittar i spelet för att kunna öppna en dörr eller sätta igång strömmen till en maskin. Det börjar med att man kanske skriver upp något namn på någon person, ritar av en liten symbol och innan man vet ordet av det så sitter man och ritar utförliga kartor över världarna för att förstå dem bättre och få en översikt. Detta var givetvis exakt vad som hände mig. Över åren så hade jag en rätt så imponerande hög med anteckningar och illustrationer av skiftande kvalitet. Jag var så pass ambitiös att jag skrev av innehållet i vissa av de böcker man kunde läsa i spelet och lade dem i kaffe för att få dem att se äldre ut. Kanske lite överkant, men det visar om något att jag har ett brinnande intresse av Mystspelen.
För några år sen beslöt jag mig för att renskriva alla mina anteckningar i min egna Mystbok. Nere på ett antikvariat så fann jag en gammal bok som var av perfekt storlek. På en hobbyaffär köpte jag en stor bunt "antikt" papper och tog detta till en bokbindare som slet ut originalsidorna och band om boken med mina blanka sidor. Resultatet blev en otroligt mysig bok som inte går att beskriva med ord.
Jag började genast fylla den med kartor, noteringar och små ritningar över pussel och ledtrådar. Tanken var att den var skriven som om jag skrev den i spelet, inte som en lösning, utan mer som en dagbok, något som jag skrev medan jag upplevde spelet. Vanliga Myst-anteckningar består i regel av att man skriver av ledtrådar man hittar, medan jag ville infoga dem direkt i boken, som man skulle ha gjort om man hade varit där. Så jag gjorde en hel del egna versioner av olika lappar, kartor och mönster och lade med dem i boken.
Jag började genast fylla den med kartor, noteringar och små ritningar över pussel och ledtrådar. Tanken var att den var skriven som om jag skrev den i spelet, inte som en lösning, utan mer som en dagbok, något som jag skrev medan jag upplevde spelet. Vanliga Myst-anteckningar består i regel av att man skriver av ledtrådar man hittar, medan jag ville infoga dem direkt i boken, som man skulle ha gjort om man hade varit där. Så jag gjorde en hel del egna versioner av olika lappar, kartor och mönster och lade med dem i boken.
Men jag var inte riktigt nöjd. Boken var jättefin, men jag kunde ju inte visa den för Myst-communityn som fanns på nätet. Det var tekniskt svårt att scanna in sidorna och det var för omständligt ändå. Jag fick en idé om att göra en digital variant på Mystboken och se vilken som blir klar först. Men hur gör man en digital variant på en sådan här bok? Speciellt en som är lättillgänglig via nätet på något vis.
Tanken är ju att man använder ett program för att komponera sidorna, sedan så ska dom sparas ut i ett webbvänligt format. Jag har jobbat en del i InDesign, men jag ville ändå ge Apples egna Pages en chans, men jag insåg snabbt att med så mycket illustrationer och bilder så gick inte det så bra. Synd, för jag gillar programmet, men det känns inte moget för en sådan här sak. InDesign hanterar givetvis ett sådant här projekt med lätthet.
Jag började med att ta fram en "antikt papper"-bakgrund som jag lade in i ett master-dokument i InDesign. Sen satte jag upp lite paragrafstilar med "Mystliknande" typsnitt (en del hämtade direkt från en sida som har just sådana typsnitt) som liknar de handstilar man finner i böcker och på lappar i spelen.
Jag började med att ta fram en "antikt papper"-bakgrund som jag lade in i ett master-dokument i InDesign. Sen satte jag upp lite paragrafstilar med "Mystliknande" typsnitt (en del hämtade direkt från en sida som har just sådana typsnitt) som liknar de handstilar man finner i böcker och på lappar i spelen.
Den första illustrationen jag gjorde var kartan över själva Myst-ön. Den är skapad helt i PhotoShop med olika lager för saker som marken, träden, byggnaderna, stigarna och så vidare. Texter och anmärkningar är gjorda i InDesign. Bilden är 260 dpi på ett A4-ark vilket kan verka underligt för något som ska visas på webben, men jag ville försäkra mig om att jag skulle kunna trycka boken om eller när den blir klar och få den inbunden precis som min första bok. Då är det bra om man håller en hög kvalitet rakt igenom trots att det inte syns på webben.
Den stora skillnaden mellan att skapa illustrationerna i datorn och på papper är givetvis Ångra-funktionen. Man har inte riktigt den lyxen med en vanlig penna. Att kunna jobba i lager underlättar givetvis också. Annars så har jag försökt att inte använda funktioner i PhotoShop som frångår illustrationsmomentet för mycket. Filter och sådant använder jag i stort sett inte alls, mest för att de flesta PhotoShop-filter inte skulle underlätta speciellt mycket i mitt fall ändå.
Med Version Cue så håller jag samtidigt reda på alla versioner jag har skapat av en karta till exempel, så jag kan gå tillbaka till en annan version om jag ändrar mig. I Adobe Bridge ser jag enkelt vilka versioner av filerna som finns och kan välja vilken som ska vara aktiv. Smidigt när man vill kolla vilken som passar bäst i boken eller ångrar sig nästa dag.
Processen fortsätter på samma sätt, nya sidor läggs till och nya illustrationer skapas och läggs in i projektet. Efter att jag hade fått ihop ett tiotal sidor så kände jag att det var dags att försöka få ut detta på webben. Men hur? Från InDesign kan man i stort sett bara skriva ut eller spara som PDF. Att lägga ut den som en PDF kändes trist, eftersom jag ville att man skulle kunna gå till en specifik sida direkt, samt att man ska se ett helt uppslag eftersom det är en bok.
Jag behövde med andra ord exportera ut PDF:en till separat JPG-bilder och sen skapa ett PHP-script på min hemsida för att visa dem parvis.
Jag behövde med andra ord exportera ut PDF:en till separat JPG-bilder och sen skapa ett PHP-script på min hemsida för att visa dem parvis.
Men hur exporterar man ut en PDF som separata JPG-filer? Jag sökte en hel del på Google men hittade bara tredjepartsverktyg för Windows. Jag undersökte också om det fanns några möjligheter att använda AppleScript och Preview, men det visar sig att Preview inte ens har AppleScript stöd. Trist Apple.
Sen kom jag att tänka på Automator, som ju är ett utmärkt verktyg för att skapa arbetsflöden, vilket ju var precis vad jag ville göra. Efter att ha rotat runt lite så hittade jag funktionen "PDF -> Render PDF Pages as Images" vilket ju var exakt vad jag ville göra. Den funktionen skapade slumpmässiga namn, men med en funktion till som ger filerna sekventiella namn så var det lätt avhjälpt.
Sen kom jag att tänka på Automator, som ju är ett utmärkt verktyg för att skapa arbetsflöden, vilket ju var precis vad jag ville göra. Efter att ha rotat runt lite så hittade jag funktionen "PDF -> Render PDF Pages as Images" vilket ju var exakt vad jag ville göra. Den funktionen skapade slumpmässiga namn, men med en funktion till som ger filerna sekventiella namn så var det lätt avhjälpt.
Så, då hade jag ett arbetsflöde! Då ska det bara ut på webben så alla kan se det jobb jag lagt ned. Med filerna uppladdade till servern så skrev jag ett script som skapade miniatyrbilder av sidorna och lade dem i en klickbar rad. Klickade man på en sida så öppnades det uppslaget som den tillhörde.
Det såg jättebra ut och jag kunde äntligen visa upp min Mystbok för andra på nätet.
Det såg jättebra ut och jag kunde äntligen visa upp min Mystbok för andra på nätet.
Där kunde historien om min digitala Mystbok sluta lyckligt. Men det fortsatte. Efter några månader så hittade jag ett program som heter PageFlip som är ett Flashobjekt som man kan bädda in i webbsidor, och som kan läsa in JPG-filer för att skapa sidor som man kan bläddra i, som om det var äkta papper. Efter att ha kollat en demo så betalade jag för programmet och byggde snart in det som en funktion i mitt webbsystem och matade det med bilderna som utgjorde min Mystbok. Resultatet var fantastiskt, minst sagt. Med flashobjektet så var Mystboken verkligen en Mystbok, som man kan bläddra i precis som en riktig bok.
På den vägen är det nu. Jag lägger till nya sidor när jag har tid över, vilket blir med väldigt ojämna mellanrum. Jag har redan kommit längre i den digitala varianten än vad jag kom i den riktiga boken och jag har fått en del bra kritik för boken vilket gör mig glad - Jag har till och med fått mail från en av bröderna som skapade spelen som tyckte att boken var mycket fin. Bättre komplimang än så kan man väl egentligen inte få?
Den digitala Mystboken kan som vanligt besökas på min hemsida