Jag har spelat en hel del spel genom åren och har tröttnat rejält på en hel del saker som spelmakare fortfarande envisas med att pressa in i deras sexhundrakronorsspel. Här är en del saker som jag anser borde bannas från idébordet på de stora spelhusen
Liv
Skärpning! Att man ramlar ned för ett hål och dör för tjugofjärde gången är irriterande men bygger upp känslan av skicklighet och prestation när man väl klarar det. Men när det leder till att man förlorar ett liv som sedermera kan leda till en sådan där bister "Game Over"-skärm så skriker jag inombords. Detta med liv var något som spelmakarna kom på var ett utmärkt sätt att få ungdomarna att fortsätta stoppa in femöringar i arkadmaskinerna för över tretio år sedan. Spelmakaren får inte en spänn när Super Mario dör i Super Mario Galaxy, ändå räknas det ned ett liv. Och känslan av prestation byts ut mot känslan av desperation när man inser att det inte är någon idé att försöka klara den där specialbanan för om jag dör igen så får jag börja om vid titelskärmen igen.
Savepoints
Detta hänger delvis ihop med förra punkten. För tjugo år sedan så spelade vi spel på hårdvara som antingen inte kunde spara (Hej NES!) eller som hade begränsad möjlighet att spara, och att det tog tid att spara så man bara kunde göra det i jämna mellanrum. Det är inte så längre. Vi har hårdvara som kan spara många gigabyte data och kan göra det när som helst. Från att ha fått lov att ha vår nintendo på under natten för att inte förlora vår framgång i Zelda till att faktiskt kunna trycka på start-knappen och välja "Save" och sen stänga av konsolen. Det är fortfarande spel som är korkade nog att hålla fast vid den här normen att man bara kan sparar spelet vid speciella tillfällen och om du dör precis innan så får du spela om allt du gjort från senaste gången du sparade. Det finns till och med spel där man aktivt måste leta efter "sparställen" där man manuellt måste välja att spara. Half-Life sparar var femte minut, i tysthet, i bakgrunden. När du dör så kan du fortsätta från senaste spaningen, vilket var som mest fem minuter sedan. Du behöver inte ens döda fienderna igen. Men om du dör i Bionic Commando så lycka till, du får köra om från början av samma scen. Om och om och om igen. Vissa spelutvecklare hävdar att savepoints ökar spänningen i ett spel. Jag menar att om savepoints är det sätt ni anser att man ska lägga till spänning i ert spel så är det dags att byta bransch.
Installation
Kom igen nu, sluta installera saker hela tiden! På konsol så kan man spela direkt från skivan, varför inte på PC? Red Faction: Guerrilla installar 7GB data på hårddisken. Helt otroligt! Sen kräver ni ändå att jag ska ha skivan i när jag spelar för att verifiera att jag äger skivan. Suck!
Spara
Ok, så i dom spel där jag KAN spara när jag vill, varför varnar ni mig att min sparade framgång kommer försvinna om jag stänger av spelet nu - jag sparade ju precis! Det har hänt precis ingenting från dess att jag precis sparade. År 2009 tycker jag att spelet faktiskt borde kunna hålla reda på det.
Respawn
Ok, så jag dog. Typiskt, men sådant händer. Men varför ska det ta så himla lång tid att komma upp på hästen igen? Om jag nu dog när jag spelade Level 12, varför måste spelet då ladda om hela Level 12 för att låta mig försöka igen. Level 12 var ju precis där.