Eftersom Crysis-betan är enbart multiplayer så får man ingen direkt känsla för hur spelet kommer vara i single player, vilket jag tycker är mer intressant. Kanske är det för att jag suger på multiplayer och bara blir skjuten hela tiden, jag vet inte, men jag gillar spel med en intressant story som gör att man vill spela mer. Det är saker jag saknade i BattleField-serien, ett singleplayer-läge med samma möjligheter som i MP-läget.
Crysis
|
Nåja, betan avslöjar ju inget om hur det färdiga spelet kommer att bli vad gäller single player, så man får ju fokusera på multiplayer-delen, och den känns inte direkt unik på något vis. Det är svårt att göra ett skojigt flerspelarläge idag utan att låna lyckade idéer från andra förstås, men vissa saker måste jag ändå anmärka på.
Det första är att dom har lånat "köp"-systemet från Counter Strike. Man börjar varje runda med 100 "krediter" som man kan köpa vapen och tillbehör för. Sen får 100 varje gång man spawnar. Man får dock inte 100 utöver dom man hade från början, utan man börjar varje spawn med den summa man förtjänat, vilket är 100 från början. När du dödar någon så tjänar du krediter (som kallas "prestige awards" i spelet) och det sätter då den summa du kommer få varje gång du spawnar. Så till skillnad från CS så kan du inte köra "ekonomi-runda" där du sparar krediter för att köpa fräna vapen nästa gång, utan du ackumulerar krediter och kan sen köpa varenda värstingvapen som finns vid varje spawn. Lite bökigt och är egentligen en större fördel för dom som är bättre som egentligen inte behöver värstingvapnena på samma sätt. Känns lite obalanserat.
Sen är ju den karta som körs i betan rätt så stor. Går nog att jämföra med en BattleField 2-bana i 32-spelar storlek. Men det finns gott om fordon för att ta sig till de olika taktiska byggnaderna för att ta kontrollpunkter (låter väldigt like BF2 och det är det) och sen har man varsitt huvudkvarter. Jag skulle ljuga om jag lyckats få grepp om uppdraget man har i MP men det verkar ha något med en reaktor att göra och utomjordisk teknologi. Jag måste spela mer för att få grepp på exakt vad det är man ska göra. Uppdragsupplägget (skoj ord) påminner en del om Enemy Territory-demot, där hela spelet känns oerhört linjärt. Utöver att ta baser så ska man även utföra uppdraget. Det blir en hel del press på en stackars kille som har svårt att ens hålla sig vid liv!
Spelet har en inbyggd "tutorial" som slänger upp textskyltar och voiceovers medan du spelar och det missar man det mesta av. Det är bättre att ha en "Vad är det här?"-knapp som i Bioshock. Det tog mig en dryg minut innan jag kom på hur tusan man klättrade upp för en stege. Det är "F"-knappen, inte "E" som är brukligt för att använda saker. Crysis slänger upp en ikon i korshåret och texten "Climb ladder" för att visa vad som kommer hända om man trycker på använd-knappen, men den säger inte vilken den knappen är. Så jag fick lov att gå in i konfigurationen för att lista ut det. Nåja, det är ju en beta, eller hur? Men lite mer information om knappkombinationer i samband med situationen är att välkomna.
Betan har även stöd för SLI (dubbla grafikkort) men man måste sätta på det i en konfigurationsfil. Det flöt på fint men till slut stendog hela spelet så jag fick starta om datorn. Vet inte om det berodde på SLI eller inte.
Spelet verkar sjukt skojigt allt detta till trots och jag behöver ju inte nämna igen hur himla snyggt det är - även i DX9. För övrigt spelade jag Bioshock igår med DX10 och det var något helt speciellt. Dimma, ljus, partiklar i ljuset, allt såg helt fantastiskt ut. Sjukt bra!